Vad krävs för att bli sportpilot?

Sportpilotcertifikatet utformades speciellt för flygentusiaster och hobbyister, och det skapades för att inspirera fler människor att ta sig till skyarna. Sportpilotcertifikatet är billigare att få än ett vanligt privat pilotcertifikat, och det kräver inget FAA-läkarintyg. Ett idrottsflygcertifikat har mycket färre förutsättningar än ett privatflygcertifikat, men det har också större begränsningar. Det är en licens för piloter som har en begränsad mängd tid eller pengar som vill trafikera små flygplan i sin lokala region.

Stegen för att bli en sportpilot är följande:

Kontrollera om du är kvalificerad

FAA kräver att en pilotkandidat är minst 17 år gammal och läser, talar, skriver och förstår engelska för att bli sportpilot (CFR Part 61.305). Du kan börja flyginstruktioner när du är 16 år gammal, men du kan inte ta sportpilotprovet (praktiskt prov) förrän du är 17 år, enligt Federal Aviation Regulation Part 61.

Identifiera din medicinska situation

Du måste ha antingen ett FAA-utfärdat 3:e klass flygläkarintyg eller ett giltigt körkort i USA för att bli sportpilot.

Fördelen med sportpilotcertifikatet (för många) är att det inte behöver ett medicinskt test från FAA. Är det så? I vissa fall är dock en läkarundersökning fortfarande nödvändig.

Du kan flyga med bara ett körkort om du aldrig har nekats ett flygläkarintyg och inte har några kända hälsotillstånd som kan äventyra flygsäkerheten. Om du har ett känt sjukdomstillstånd som kan påverka flygsäkerheten, eller om du tidigare har nekats läkarintyg, måste du få ett läkarintyg från en flygläkare.

Du kan bara flyga med ett giltigt körkort om du aldrig har genomgått ett flygmedicinskt test.

Förbered dig för FAA Written Exam och ta den sedan.

Innan du får ett sportpilotlicens måste du klara FAA:s skriftliga prov, ett flervalsprov med 40 frågor. Vissa instruktörer kommer att kräva att du klarar det skriftliga provet innan du påbörjar din flygutbildning; andra låter dig börja och genomföra markträning med dig under hela din läroplan för att förbereda dig för det skriftliga provet. I vilket fall som helst måste du skaffa innehållet snabbt eftersom utbildningen av sportpiloter kommer att flyga förbi!

Börja sväva!

Minst 20 timmars flygtid i ett lätt sportflygplan krävs. Minst 5 av dessa timmar måste vara ensamflygtimmar, och minst 15 måste vara instruktions (med en instruktör). Det är minimala timmar, och de flesta individer behöver lite längre tid för att lära sig att landa planet och känna sig bekväma med att flyga i allmänhet.

Kolla in Checkride

När din instruktör tror att du är redo kommer han att “signa av dig” för din kontrollresa, vilket betyder att han kommer att underteckna din loggbok som intygar dina kunskaper och förmågor. Checkritten, som inkluderar ett muntligt prov och ett flygprov, är det sista provet innan du får ditt certifikat. Under hela det muntliga provet kommer examinatorn att fråga dig om flygplanet, flygbegränsningar, väder, flygkort, aerodynamik och andra frågor.

Efter att ha klarat det avsnittet går du vidare till flygdelen av provet. Under flygningen kommer du att bedömas på olika manövrar, inklusive hur du hanterar planet i både vanliga och nödsituationer.